måndag 20 oktober 2014

Live - Love - Laugh.... Canvastavlor i bloggen idag

Hoppas att du har haft en bra helg och känner dig utvilad inför en ny vecka. I helgen var det premiär för sonens innebandy så nu vet vi vad vi gör på helgerna typ 6 månader framåt :).... men de två närmaste helgerna får sonen klara sig utan sina föräldrars stöd då vi är på Fristadsträffen i helgen som kommer och därpå är vi i Göteborg/Kungälv på mässa.

Som vanligt - det ramlar in lite leveranser hela tiden och vi fyller på det som tar slut och får in lite nytt. Saknas något så är det bara att kontakta oss.

Idag tänkte jag visa 3 st canvas tavlor som jag gjorde på vår pysselträff som vi hade den 11 oktober. I grunden är det 3 st 20x20 cm canvas tavlor. Jag hade tänkt hålla dem i bruna toner så jag började med att täcka botten på dem med brunt silkespapper med syfte att det skulle synas, likaså bruna blommor... Men under processens gång så blev det inte så att färgerna på det som finns under inte syns så mycket alls :)

Efter att jag hade haft på pappret så tog jag ett par stenciler och gesso för att skapa lite struktur, sen började jag limma fast dekorationer och gjorde det på måfå. Jag valde att limma med Finnabairs soft gel. Det går även att använda limpistolen men jag gillar att det inte sitter fast utan går att förflyttas lite och lyfta ifall jag vill lägga något under annat. Nackdelen - väntetid innan det har torkat :). Det gäller att ha olika projekt på gång samtidigt.

Jag har även limmat fast lite Glass Beads från Finnabair. Det är som små glaskulor och kräver något form av lim för att fästa. Jag valde att pensla på lite lim och sedan hälla på kulorna. Det går även att ta lite lim i någon behållare och sedan hälla på kulorna och blanda så penslar du ut det och låter det torka.

Efter att allt har torkat så tog jag gesso över allt, här i processen hade jag fortfarande en ide om att bakgrunden skulle synas så jag gjorde det inte helt täckande. Alternativet är att täcka allt med gesso och där kan man ju välja att använda vit, svart eller genomskinlig gesso, vi har alla 3 varianterna.

När gesson hade torkat så tog jag olika akrylfärger och målade på canvastavlorna. Den bruna färgen är Dina Wakley och den turkosa färgen är 2 olika Golden Acrylic färger. Återigen hade jag ingen plan så jag målade på och sen såg jag att jag hade lagt ut färgerna så att det matchade när de ligger bredvid varandra.

När det hade torkat så tog jag fram lite olika sprayer och sprayade på dem. Den bruna blev Bronzer från Heidi Swapp och den turkosa blev Peacock Feather från Tim Holtz Distress Spray Stain. Och när det hade torkat tog jag fram Inca Gold, Champagne och Turquoise och målade lite här och där för att få fram lite extra. När jag var klar med allt detta så tog jag fram Soft Gel igen och limmade dit lite Glass Glitter i copparfärg för det lilla extra.











Hoppas att ni spanar in vad ni har hemma för att skapa canvastavlor och kanske kompletterar med lite roligt från butiken.

2 kommentarer:

Malin/malwa sa...

Såååå läckra!

Anonym sa...

Superfina tavlor!!! Färgerna o dekos i skön harmoni!