torsdag 28 augusti 2014

Uppslag med papper från My Minds Eye


Jag brukar gilla att jobba med de allra flesta mönsterpappers serierna från My Minds Eye.
Färgerna brukar vara alldeles lagom dämpade för att passa mitt "tänk".
Blir det för klara färger blir det svårare för mig att skapa och likaså om färgerna blir för "smutsiga". Men en färgmässig utmaning eller två är också roligt naturligtvis!


Jag har märkt att färger och mönster har en stor betydelse också i kursdeltagarnas skapar process. Det gäller att hitta "sitt lagom".
På kurserna Färglära 1 -2, och Mönstrade papper 1-2 samt 3-4 gör vi just detta.


Tex: Här, på dessa fotografier har min son på sig en korall röd overall, så valet av mönstrade papper föll på serien Find your wings and fly som har en lagom liten mängd av den färgen. Men tillräckligt mycket för att lyfta fram motivet. Hade jag gjort tvärt om, valt en korallröd bakgrund så hade resultatet förmodligen inte blivit lika lyckat.
Prova och se själv!

För att uppslaget skulle få lite mer spännande textur har jag använt i lager 1: Lumiere färg genom en stencil och i lager 2: Natural Sand från Liquitex tillsammans med Lumiere färg genom en stencil. Det är väldigt viktigt att 1:a lagret torkar ordentligt innan lager 2 påbörjas. Tittar man noga på tegelstenarna så ser man att de har en härlig pärlemor vit färg men att de samtidigt är nästan helt transparenta.


Tags, Enamel Dots och Brads kommer också från My Minds Eye. Blommor från Petaloo och Prima, metall charms med text från Tim Holtz.

Nästa vecka startar vi upp höstens alla kurser, det finns 13 st helt nya kurser för terminen, grundkurser, PL, Mixed Media, Art Journaling och Canvas kurser.
Du hittar kursbeskrivningar, anmälnings info och alla kursdatum här.

Exempel på kurser i höst är Färglära och Mönstrade papper som du hittar på dessa datum:

Färglära 1   11/9
Färglära 2  22/9
Mönstrade papper 1   2/9
Mönstrade papper 2   9/9
Mönstrade papper 3   15/9
Mönstrade papper 4   23/9


Happy Scrappig!

Therese





Inga kommentarer: