torsdag 7 augusti 2014

Lo med Alcohol Inks



Alcohol Inks kan användas på så många olika sätt. Både på bakgrunder för att skapa textur och på detaljer för att ge lite färg, lagom med färg eftersom den är transparent.

Här har jag försökt få fram en lite söt och romantisk känsla som passar till mina fotografier. Jag har utgått från tyllkjolen som är transparent och försökt hitta detaljer som förstärker den känslan. 


På bakgrunden har jag använt en stencil tillsammans med Multimedium och strött över Distress Stickles Dry Glitter. När det har torkat och blivit helt torrt, det går inte att fuska här, får man en vacker vit/frostad yta. Som snö ungefär, och det passar perfekt till vinter teman. Men jag ville inte ha vinter känsla denna gång utan jag var ute efter transparenta ytor med färg. Så jag tog några droppar Alcohol Ink i färgen Pink Sherbet på handtaget och nuddade försiktigt den vita frostade ytan. Då suger den åt sig färgen där man har textur. Trycker man för hårt så nuddar handtaget även bakgrunden, och det blir inte så bra…  Att jobba med Distress Stickles Dry Glitter på detta sättet ger en väldigt vacker yta oavsett vilken färg man väljer på Alcohol Ink flaskan.


Under tiden som min bakgrund torkade letade jag fram olika transparenta dekorationer att färga in. Jag hittade olika hjärtan och blommor, men jag ville också ha ett stort hjärta. Det fick jag klippa till själv från en Overlay. På dessa har jag droppat Alcohol Ink färgerna Lettuce och Pink Sherbet. Vill man ha färgen mer transparent kan man droppa i Alcohol Blending Solution, 1 droppe i taget tills man är nöjd.


På min titel Love, ville jag göra lite annorlunda, där har jag använt Snow Cap tillsammans med Pink Sherbet på hjärtart och endast Snow Cap på bokstäverna. Då får man en yta som inte blir transparent, och då syns den mer som en titel skall göra.


I dekorationsgrupperna har jag lagt in de färgade transparenta figurerna och fäst dit ost duk som jag mistat lätt med rosa färg.

Under hösten kommer det att finnas kurser med Alcohol Ink både på scrapbook sidor och inom Project Life. All info om kurser finns här.


Happy scrapping!

Therese




Inga kommentarer: