torsdag 3 april 2014

Lo med Gelli Plate tryckt bakgrund


Förra veckan visade jag en Lo dekorerat med delar av ett Gelli Plate tryckt papper. I dag har jag ett helt ark cardstock med Gelli Plate tryck (12x12) som bakgrund, och några bårder av mönstrat papper från Bo Bunny, Zip a dee Doodle under fotot. Min titel kommer från ett mönstrat papper från Echo Park, Thats my boy. Under min titel ligger en bård av Canvas rug som jag använde i tryck processen. Den är perfekt infärgad i samma färger när man gjort alla sina tryckta lager färdigt.


Själva Gelli Plate trycket är gjort med akrylfärg. Det finns akrylfärg i olika koncistenser, trögflytande till rinniga. Och skillnaden är oftast hur mycket vatten och färgpigment som finns i blandningen. Det gäller att hitta en blandning som man trivs med själv. Har man en akrylfärg med för mycket vatten i sig, märker man det lätt då det inte ligger kvar som ett helt lager på Gelli plate plattan. Jag försökte använda upp några äldre burkar färg som bara stod på hyllan sedan 10 år, men de funkade inte bra. De drog ihop sig i stora pölar på Gelli platen och låg inte kvar på ytan. Lite svårt att förklara, men ni kommer absolut att förstå vad jag menar om ni råkar ut för liknande färg. De innehöll för mycket vatten! Scrap-Perra säljer akrylfärg från Deco Art, Crafters Acrylic som kostar 19 kr för 1 flaska på 59 ml. Den fungerar perfekt och är mycket prisvärd då det går åt en hel del färg när man väl sätter igång. Prova den så kommer det att gå bra!


Dekorationerna på sidan kommer från Studio Calico (Chipboard stjärnor och Die cut frame), Prima (Brads) och My minds Eye (Brads och Enamel Dots pilar). Ovanför fotot finns en File Tab från American Craft, DIY. Stämplar kommer från Bo Bunny och jag har som vanligt använt Archival Ink dynor till detta.


Gillar du att jobba med färger i lager på lager så kolla in Mixed Media kurserna.
Du hittar kursbeskrivningarna här.

Happy Scrapping!


Therese




Inga kommentarer: