torsdag 27 mars 2014

Från Gelli Plate till Lo


Jag har under några veckor haft en Gelli Plate och experimenterat med. Och har då återupptäckt hur roligt det är att jobba med akrylfärger.
När man väl sätter igång med att trycka så blir det lätt väldigt många papper på gång samtidigt. Och jag menar verkligen väldigt många… Jag provade olika sorters papper som cardstock, mönster papper, smörpapper och vanliga A4 papper. Alla funkade lika bra så länge man lät dem torka ordentligt mellan tryckomgångarna. Jag kommer att visa vad jag gjort med några av alla dessa vackra tryck framöver, det har blivit både scrapbook sidor, Projekt Life, canvas tavlor och Art Journaling. Rest bitarna kommer förmodligen att passa perfekt till kort bakgrunder, men jag har inte kommit så långt ännu. Nästa torsdag beskriver jag lite mer ingående kring hur jag jobbade med akrylfärgerna, vad som funkade bra och vad som inte fungerade för mig.


Men idag visar jag en Lo, på en bakgrund av mönstrat papper från Bo Bunnys serie Prairie Chic. De ljusa rutmönstren som syns lite här och där är gjorda med en bit Canvas Rug som doppats i de sista resterna av färg vid en tryckomgång. Canvas Rug är helt klart en favorit bland mina stämplings tillbehör. Doppar man i mer trögflytande färg så får man en fantastisk struktur.


Bakom fotot ligger flera lager av Gelli Plate tryckta cardstock blandat med vellum och mönstrade papper från Glitz, French kiss och Kaiser Craft, 75 cent collektion.
Mellan lagren av papper ligger blommor från Prima och Petaloo, canvas blad med resist tryck från Prima och vimplar i canvas från Maya Road. Under blommorna har jag fäst ost duk för ett rufsigt slutresultat. På ostduk och canvas har jag mistat med färg från Mr Huey.


De övriga dekorationerna är bla bling från Prima, chipboard stjärnor från Studio Calico och Pink Paislee samt metall charms och film strip från Tim Holtz. Brads kommer från My minds Eye och min titel sitter på ett record it card från My minds eye, Lost and found. Sist men inte minst en flair button från Amy Tangerine vid fotot.


Gillar du att jobba med färg, mister och struktur så kan man göra fantastiskt roliga projekt med det.
Kolla in kursbeskrivningarna här.

Happy Scrapping!

Therese






Inga kommentarer: