fredag 23 augusti 2013

Hade en dag med vänner nere i källaren...

och då tog jag tillfället i akt och skapade lite tavlor som vi ska ha i korridoren på nedervåningen. Ni vet ett utrymme som är bara passage med massa dörrar. Jag har för länge sedan sett Donna Downey göra "blom" tavlor som jag har inspirerats av. Jag har gjort något liknande med billiga akrylfärger men nu tänkte jag göra med Golden Fluid Acrylic färger. Och boj, vilken skillnad att jobba med dem. Så färgstarka och roliga och leka med.

Här ser ni olika färger och de är i olika storlekar även om det inte syns på bilderna. Den här med rosa och turkosa färger är en tavla på 18x24 cm. Golden färgerna kladdar jag ut med fingrarna och blandar in lite vit gesso för att dels tona ner färgen lite och även dryga ut färgerna men måste säga att de är väldigt dryga att jobba med. Det är inte många droppar som jag använder. Det går även att dryga ut dem olika medium, jag ska testa med medium som gör att det torkar långsammare när jag ska jobba med en större tavla.

När jag har målat klart bakgrunden så jobbar jag med stenciler och vit och svart gesso samt på den här tavlan lite stämplar och Staz on samt Archival Ink stämpeldyna. För att färgen inte ska rinna för mycket under stencilen så duttar jag den med en svamp. Tänk på att inte ha för mycket färg på svampen så dutta på färg och sedan dutta av lite innan du använder den på stencilen.
Blommorna gör jag för hand med fingrarna genom att först göra 4 cirklar och sedan blandar jag lätt in vit gesso med en liten pensel eller andra änden av en pensel. Sen när det har torkat har jag ritat med svarta signo-penna och sedan vit gesso i mitten av blomman. Stjälkarna är ritade med svart Faber-Castell PITT Big brush penna och skuggorna är gjorda med gelatos.
Samma teknik på den här tavlan, enda skillnaden är att jag har först limmat dit lite stickersbokstäver i botten som struktur på tavlan. Tavlan är dessutom lite större, minns inte riktigt hur stor men den är inhandlad privat.
Här ser ni lite bättre att det finns bokstäver i botten.
Sista tavlan ni får se idag är en 30x30 tavla i turkosa färger och även den har stickers bokstäver i botten och gjord med samma tekniker som de övriga två.
Närbild på lite olika strukturer som är skapade med stenciler, stickers, gelatos och annat skoj.



Inga kommentarer: