lördag 8 juni 2013

Scraprecept

Ni har väl sett att Scrap-Perras Sommartävling har dragit igång? Och det finns redan 7 härliga utmaningar att inspireras av i forumet, resten av utmaningarna släpps på midsommarafton. :)

En av de två tävlingarna, som jag vill att ni inspireras av, är att följa ett scraprecept:

Nu tänkte jag att vi ska baka en scrapkaka tillsammans.

6 st nyplockade ord
5 nypor olika medier (tex gesso, akrylfärg, akvarellpennor, mist)
4 msk olika tekniker (tex skvätta, mist över mask, doodla)
3 hackade texturstämplar
2 dl olika masker
1 st bild (foto, stämpelmotiv, tidningsurklipp)

Blanda och sprid ut över ditt alster. 
Sen är det bara att njuta! :)


Denna utmaning inspirerade verkligen mig, så jag ville också testa den. :)

Det blev en sida om vänskap, och om hur viktiga ens vänner är när livet känns hårt ibland.


Grunden på sidan är gjord genom att först mista med Dylusions ink och sen vatten i omgångar. Jag lät det rinna runt lite, genom att luta på boken, så att det blir snygga mönster. :) Denna gång höll jag mig till ungefär en färgskala på misterna - röd, orange och rosa.

När detta torkat tog jag fram en TCW mask, Modeling Paste och Liquitex texture gel White Flakes. Jag använde mig av ett plastkort för att smeta ut dessa två medium över masken. Runt kanterna på sidan tog jag Modeling Pasten, eftersom den torkar lite vitare än White Flakes, som torkar genomskinlig. Ser ni skillnaden mellan dessa två, och effekten av inramning jag försökte skapa?


När allt torkat, lät jag Acrylic Ink rinna över sidan.  Innan inken torkat, mistar jag med vatten så att färgen rinner in i alla skrymslen i strukturen, som ni ser att den "lila" (den var blå från början...) färgen gjort här. Då blir det heller inte några "rinn-märken" av inken. 

Här ser ni även en närbild på alla vita flagor i texture gelen. Visst ser diamanterna ut som godis? :)


Här ser ni alla härliga färger som det blev på den här sidan. Visst är det underbart med färg?

Till vänster på den här bilden, så ser ni den gula akrylfärgen som jag stöpplade på genom en mask. Avtrycket blev inte så bra, men det skapar en dimension till.  :)

Så åter till Scrapreceptet:

Så här gjorde jag min kaka:

6 ord - Hard, Times, Bring, Out, True, Friends
5 medier - Mist, Modeling Paste, Texture gel, Acrylic ink, Akrylfärg
4 tekniker - Mista, Smeta, Rinna, Stöppla
3 texturestämplar - Hjärtan, rutnät, prickar
2 masker - Diamanter, Dollie
1 bild - hjärtat

Glad prinsessbröllopsdag på er alla! :)


Inga kommentarer: