onsdag 20 mars 2013

Balans och en clean and simple sida!

Ibland när jag skapar så lockas jag att skapa enkelt och avskalat. Och det kan bli så fint och riktigt effektfullt - OCH kan vara riktigt svårt att få till... Jag tog fram ett relativt nytaget foto på Charlie, taget på morgonen på hans födelsedag. Jag gjorde det svartvitt och letade fram två av mina favoritfärger just nu - gul och grå!

Jag skar ut mönsterpapprena i samma storlek som fotografiet och la ut det grå och fotot på var sin sida om det gula mönsterpappret. På så sätt skapar de grå färgerna balans mot det gula. Läckert! Jag rundade av ett av hörnen på det grå pappret och på fotografiet. Det gör att hela fältet blir en enhet och skapar även det balans på sidan.

När jag limmat fast papper och fotografi så stänkte jag ut lite grå och guldfärgad mist. När allt torkat så sydde jag enkel raksöm runt hela sidan och runt papper och foto.

Till dekorationerna så tänkte jag att det gula ordet Charlie skulle få kompletteras med två gula blommor, utplacerade i en visuell triangel. MEN då jag sedan fotograferade av layouten så ser den helt obalanserad ut. Den undre blomman känns fel, som att den inte hör dit...


...så jag tog helt sonika bort den blomman och är mer nöjd! Nu bildar det gula ordet Charlie, den större grå rubriken "2 år" och den gula blomman en visuell triangel istället. Det behöver inte alltid vara tre likadana färger som skapar den bästa balansen. Brukar du tänka på det där?!








Jag hoppas att detta får dig att titta på dina alster en gång till, lägg till eller ta bort något för att skapa bättre balans....

Ha en bra dag!
/Helene - webmosterhelene






1 kommentar:

NickScrapShack sa...

Det blev verkligen hur snyggt som helst. De där lo är inte så enkelt som mackan tro