onsdag 9 januari 2013

Distressvecka - distress ink refill

Idag är det min tur att visa en av alla coola distressprodukter som finns. Min lott föll på distress ink refiller, ni vet de små flaskorna man fyller på distressdynorna med. Jag funderade fram och tillbaka vad jag skulle göra. Skulle jag göra egen mist genom att blanda inken med vatten i en sprayflaska? Skulle jag måla något stämplat motiv? Ni förstår säkert att det går att göra massor med roligt med dessa små refillflaskor.

Jag valde dock att färga in min egen bakgrund, då jag formligen älskar papper som är lite flammiga av vattenfärger. Jag började med att stryka gesso i ett tunt lager på ett vanligt cardstock och lät det torka. Medvetet lät jag gesson ge struktur i bakgrunden, henom att inte dra ut all gesso helt slätt. När gesson torkat droppade jag ut ink från flaskan med pipetten och strök sedan ut den vattenblandade färgen över hela sidan. Längst ut på pappret ser du att färgen är mörkare och där har jag medvetet valt att inte ha någon gesso just för att få pappret att suga upp mer färg.

Om man har gesso under "vattenfärgen" så kan man flytta färgen genom mer vatten osv. Skulle man inte ha gesso på pappret så suger pappret direkt upp all färg och blir inte sådär härligt flammig som jag ville ha den.

Jag torkade färgen med embossingfön, stänkte ut svart ink, la på lite tjockare lager med gesso genom en mask och limmade fast blommor och blingstenar i rosa matchande toner.


Läckert med struktur....






Hoppas denna vecka inspirerar er massor!
/Helene - webmosterhelene

Och eftersom jag ännu inte får till det nya sättet att länka, så länkar jag som vanligt....
Papper: Bazzill (cardstock), CratePaper "On trend - Swanky" (svart papper)
Färg:  ProArt Premium Gesso (tunn gesso), Studio (tjockare gesso), Rangers Distress Ink Refill "Spun sugar" (ljusrosa ink), Rangers Distress Ink Refill "Black soot" (svart ink)
Dekorationer: Prima (vit blomma), Prima (rosa bling), Prima (vita bling), minirosordoilies
Mask: Studio Calico "Bubbles"
Privat: bokstäver

Inga kommentarer: