lördag 11 augusti 2012

Vad skiljer färg, gesso och modeling paste åt?

Idag tänkte jag fokusera på att visa er skillnaden på färg, gesso och modeling paste. Det är inte alltid lätt att greppa alla termer och förstå skillnaden. Och hur visar jag det här bäst om inte att använda alla produkterna på en tavla. Du kan även se i videon när jag visar på skillnaderna i tjocklek och hur de fungerar på tavlan. Längst ner på sidan hittar du en video där jag visar produkterna mer och du får se hur tavlan växte fram.


Deco Art - Crafter's Acrylic Paint 2oz - Antique White

Akrylfärg. Just färgen behöver jag inte presentera så mycket kanske? Det är en tjock färg som man kan måla med, men också spä ut och mista med tex.  Scrap-Perra använder sig av märket Crafters Acrylic. Behändiga flaskor med en liten pip, men det går också att skruva bort locket om man vill ha en större öppning. Flaskorna är på 2 0z, och kostar 19 kr. Mycket prisvärt.
Ranger - Studio - Gesso Vit 4 oz
Gesso. Så här står det på Scrap-Perras webshop: Från grunden är gesso en primer som används av målare för att ha som grund på material innan de målar, såsom canvas, trä etc. Gesso gör då att materialet blir mer stabilt och "stoppar" upp att färgen tas upp och ger struktur. Men den kan även användas som färg och genom masker tex. Jag brukar spä ut min gesso för att få den transparent och för att kunna ge en ljusare ton till underlaget. Jag har även mistat med den, men då spätt ut den rejält.

Gesson finns hos oss som vit, svart och genomskinlig och kan blandas med vanliga akrylfärger till vilken färg du vill ha det som.



Liquitex - Modeling Paste, 8 oz.
Modeling Paste. Den är tjockare än gesson och går att göra mycket struktur med. Den här används inte som gesson som en primer utan enbart där man vill få mycket struktur. Liksom gesson går det att blanda gesson med akrylfärger eller ink. Men man får inte blanda för mycket för då går det inte längre att få så mycket struktur för du tunnar ut den ordentligt. Scrap-Perra har två sorter av Modeling Paste. En vanlig och en light. Lighten har jag inte haft nöjet att pröva än, men den ska fungera på precis samma sätt det är bara det att den är lättare i vikt. 

Här har ni en tavla jag gjorde med de här tre produkterna som huvudtema. Produkterna är använda genom Dylusions masker för att visa skillnaderna på effekt.
Hela tavlan.

Här har jag använt modeling paste. W sticker upp rejält.
När detta har torkat blir det ordentligt hårt. Men den tar också lite tid att torka.

Här har jag använt gesso.
Det blir en liten upphöjning men fungerar fint genom masken.

Här har jag använt färg. Färgen flyter lätt och flyter därför under masken. 
Om man tar mycket tunt med färg och en schablonpensel brukar det gå bra att 
förhindra att färgen sticker under masken. Men, bara för att den sticker under 
masken och inte gör perfekta kanter betyder ju inte att det är fel. 


Här är så videon från början till slut samt att jag visar skillnaderna på färgen, gesso och modeling paste.

Så för dagens projekt använde jag:
Canvas
Papper: 7Gypsies Collage Tissue - Paris
Akrylfärger: Christmas Red Dark Turqoise och Acrylic Ink som Scrap-Perra jobbar på att ta in.
Medium: Gesso, Paper Mod Podge
Masker:
 Peek a booLetter Jumbel och  Dotted flowers.
Pennor: Signo - vit pennaFaber Castell Pitt brush
Verktyg: Fön, Mini mister, fingrar

Trevlig helg!
/ Camilla



Inga kommentarer: