fredag 20 juli 2012

Tutorial till ask

Som utlovat förra veckan, så kommer här en tutorial till en fin ask som jag har gjort massor av.
Men det blir ett långt inlägg med alla bilder.
Du behöver 2 cardstock, 2 mönstrade papper, lim, tejp och dekorationer...



Börja med att skära till det ena cardstocket till 30 gånger 30 cm.
Biga 10 cm in från alla fyra kanter.




Varje kant på asken är två lager cardstock så den blir väldigt stadig. 
Jag chalkade kanterna med Walnut stain


Jag har använt mig av K-designs mönsterpapper Vintage Stone. Om du bara klär utsidan skär du till 4 bitar men om du även vill klä insidan skär du till 9 bitar som är 9,5 gånger 9,5 cm.




Dags att börja med locket. Skär till 2 bitar som är 9 gånger 25 cm av det andra cardstocket, bida längs med långsidan 1,5 cm hela vägen på båda. Sen bigar du vid 10,2 och 20,4.
Klipp bort den lilla biten och ett jag som på bilden.






Tejpa eller limma på de båda utstickande bitarna och sätt ihop dem till en ända lång bit.






Så här ser den färdiga asken ut innan dekorering.


Och här kommer fler bilder på mina båda askar.




På min andra ask har jag använt papper från Reprints Children collektion. 
Och dekorerat med blommor från Petaloo Cream Velvet Hydrageas och Prima.


På återseende..
Kram



1 kommentar:

Cattiegirl sa...

Kanonbra tutorial! Känns som att det inte borde gå att misslyckas (men vem vet? ;-))...Kram
//Cattie