fredag 15 juni 2012

Dylusions och gesso/modeling paste - några tips

När jag fick tag i lite Dylusionsmister för ett tag sedan sprayade jag de på en vit kortbas bara för att se om jag kunde göra ett kort med massa färg. Jag tog en blå och och grön mist och ville också kolla lite hur de blandade sig.  Tog lite distress stains och distress ink med mask för att ha lite mera på kortet, problemen kom då jag ville ha lite gesso och modelling paste....  Jag glömde nämligen något viktigt som ni ser - Dylusionsmister är så pigmentstärka att både gesso och Modeling paste tar till sig så mycket av misten när den torkar att man behöver ett medium att ha mellan misten och gessoen/modelingpasten.

Här är mitt hopplösa kort.


Nu har jag inte hela mitt scraprum tillgängligt, har bara några väskor tillgängliga då vi precis har flyttat och vi bor litt på svärföräldrar/föräldrar medan vi renoverar, så jag har inte så mycket saker tillgängligt - det enda medium jag hade tilgängligt var Multi-medium, men det finns många andra saker som går att användas i mellan.


Först så behandlade jag EN av cardstockbitarna med gesso - den till vänster - du kan se lite hur det blir ljusare färg i mitten, så sprayade jag med grönt och blått två gånger vardera.

Lite lat som jag var bestämte jag mig för att ta bort lite färg med en pappershanduk innan jag torkade med embossingfön. - se hur mycket färg den tar åt sig.


Som ni ser fastnar det inte lika mycket färg på gesso.


För att färgen inte skulle gå genom gesso (som här) så har jag smetat lite multi-medium där jag har mistat innan jag la på masken och tog på gesso. (Mod Podge funkar också)

Här är det mislyckade igen så ni ser skillnaden


Hoppas det kan hjälpa lite när ni vill leka lite med Dylusionsmister (Color wash mister är också mycket pigmentstärka)

Materiallista:
Färg:Dylusionsmister ( Fresh Lime, London Blue), Gesso, Röd Distress Ink Pad, Modeling pasteDistress Stain-Pine Needles, svart spritpenna
Masker: Pink Paislee - She Art - Vintage Doily Mask, Crafters Workshop - 6x6 Template - Ledger, Crafters Workshop - 6x6 Template - Cursive Alphabet

2 kommentarer:

Camilla sa...

Tror nog att det bara är du som ser den som hopplös. Det är ju bara du som ser hur den "skulle" ha sett ut.

Själv gillar jag när gesson suger åt sig av färgen under - eller över. Blir en kul effekt. Men.. det är ju ett bra tips med ett medium emellan.. det ska jag testa någon dag.

Mia KL sa...

Säger som Camilla, det är ju inte misslyckat, blev bara ett annat resultat än vad du har tänkt.

Det man ska även tänka på att dylusions är inte vattenfasta och när man har på multi-medium eller mod podge eller likande så blöde dylusions inken så om man har sprayat ett mönster så "förstörs" det. Duttar man på multe-medium försiktigt brukar man klara sig hyfsat.