onsdag 13 juni 2012

Art journaling - lek

När man inte riktigt vet vad man vill göra eller helt enkelt inte har tid att sätta sig så länge, så måste jag tipsa om att påbörja en art journal. Jag trodde verkligen inte att det var nåt för mig, men det är fantastiskt kul och oerhört avkopplande att bara sätta sig ner och kludda lite, leka lite med färger...

Dagens sida är visserligen inget mästerverk, men jag behövde komma ur en liten block jag hade i lördags. Få igång min hjärna och bara skapa. Så det fick bli en sida i min art journal - utan att ha en endaste plan för sidan.

Jag började med att smeta ut gesso över sidorna. När gesson torkat ritade jag ringar med olika färger med NeocolorII-kritor, såg då att de blev lite ovala och tänkte genast - ballonger!! Så när jag målat ut färgen med hjälp av vatten ovanpå det ritade så lät jag det torka och sedan målade jag dit de svarta detaljerna. Men sen då?! Bakgrunden var alldeles vit...

Jag funderade lite och kom fram till att ballonger och moln passar fint ihop! Så fram med PanPastels och en moln-mask (den är privat), målade dit moln i två färger och när jag var nöjd sprayade jag över med fixativspray. Ritade ytterligare detaljer kring molnen, stämplade lite med privata stämplar och så skrev jag lite ord och meningar här och där. Som sagt, inget mästerverk MEN jag kom ur min block - precis som jag tänkte mig :)





Ha en underbar dag!! Jag hoppas på att sommaren snart ska vara här på "riktigt", med sol istället för regn.
/Helene - webmosterhelene

Material:
Art journal*
Färg: Caran D'ache NeocolorII-kritor, PanPastels "Phthalo Blue" och "Pthtalo Blue Shade", Archival Ink "Jet black" (stämpelfärg)
Fixativspray
Diverse stämplar*

*privat

Inga kommentarer: