onsdag 28 mars 2012

Vackra Glitz och så prisvärt lim!

I helgen var ju Perra, Mia och jag på Stockholm Cityscrap, vilken fantastisk helg vi hade. Vi skrattade precis hela tiden, och vad vi såg så var kunderna precis lika nöjda och glada som vi var! När jag satt i butiken och demade så fick jag en flaska med Aleene's Tacky Glue att jobba med, tillsammans med ett gäng nyinkomna papper.

Så idag tänkte jag dels prata lite om limmet och visa en av de layouter jag jobbade med tillsammans med limmet.


Först måste jag ju säga att det finns massor med bra fästprodukter i butiken, allt från flytande lim till mod podge, glue dots och dubbelhäftande tejp. Allt fyller ju sin funktion såklart! Jag har dock de senaste 5 åren ungefär mest använt flytande lim då jag fäster papper, dekorationer, blommor och annat. Det som varit bäst enligt mig har varit Scotch Strong & Precise, och jag tycker fortfarande om det limmet. Behändig flaska, fäster bra och funkar bra för det mesta man vill fästa.

Så det var med viss bävan jag tog mig an denna flaska MEN jag är grymt imponerad! Den fäster papper, plast, trä OCH metall. Den är lite mer trögflytande än Scotch-limmet och då jag har den stora flaskan (det finns två storlekar) så fick man ju jobba lite mer med limmet. Men jag lovar, det var värt det! Limmet torkar inte på två sekunder utan man har möjlighet att positionera om sina papper eller dekorationer litegrann om de inte hamnar så som man tänkt sig (med positionera om menar jag att man kan vrida lite på dekorationen eller pappret där man satt det, eftersom det är ett flytande lim kan man inte riva bort det man limmat utan att det som är under förstörs).

Något annat som talar för detta lim är PRISET! För 50 kr får du hela 236 ml lim om du väljer den stora flaskan (den mindre innehåller mindre mängd lim och kostar då mindre såklart). Bara priset gör att jag kommer byta över till detta lim då mina Scotchflaskor är slut. Fantastiskt prisvärt och det verkar drygt också!

Ha lite överseende med att den STORA flaska inte ligger i webshoppen än, men du kan säkert maila Perra och fråga om den. Den kommer upp snart, det är jag säker på!

Nu ska jag sluta babbla och visa min layout istället :)

Jag fick tag i några nyinkomna Glitzpapper ur den vackra serien "French kiss". Man är ju lite begränsad med fotografierna då man inte är hemma och scrappar, så det fick bli ett badfoto till denna sida, det enda fotot som passade bra i färg ;-) Och eftersom jag främst koncentrerade mig på att jobba med limmet och en svart tag så har jag helt sonika struntat i journaling och inte jobbat så mycket med färgprodukter på denna sida, vilket jag annars brukar ha med på mina sidor.

Jag började med att limma fast en stor tårtservett och rev sedan remsor av två andra mönstrade papper ur serien. Jag tog den svarta tagen som Perra slängde åt mig och kunde inte släppa färgprodukter helt, så jag har stämplat och "chalkat" tagen med vit distress stain. Som du ser så blir den vita stainen helt vit på svart papper, så läckert!!

När papper, tag och fotografi var på plats så strösslade jag med nya vackra Primablommor, minirosor, silverfärgade Primablingisar och så några stora läckra pebbles/bling från Glitz (samma serie som papprena). Jag ville även se hur limmet fäste metall mot papper, så jag tog en metallklocka från Tim Holtz och limmade fast. Det gick alldeles utmärkt och metalldekorationen sitter kvar perfekt!


Blandade dekorationer, den lilla träcirkeln med hjärtat dök bara upp på bordet jag jobbade på så den hamnade på sidan den med.


Jag älskar rosbanden som finns i butiken och nu har det äntligen kommit in mer! Jag brukar främst jobba med vitt rosband och färga in själv till den färg jag vill ha, men i söndags så blev det så lämpligt en krämfärgad spillbit över som bara låg och skräpade på bordet. Den hamnade också på min sida. Så kasta in de minsta bitarna då du skapat, du vet aldrig när du behöver ha dom :)


Jag hoppas att jag lockar dig till att testa både limmet, de vackra papprena och de fantastiskt fina svarta tagsen!!!

Ha en fantastiskt dag!
/Helene - webmosterhelene

Material:
Papper: Glitz "French Kiss - Floral" (bakgrundspapper), Glitz "French Kiss - Fleur" (fleur de lis), Glitz "French Kiss - Stripe" (randigt)
Bokstäver: American Crafts Thickers (stora)**, Prima (små)
Färg: Rangers Distress Stain " Picket fence" (vit färg)
Dekorationer: Tim Holtz (svart tag)***, Tim Holtz (metallklocka)***, Tim Holtz (trädekoration)***, Prima "Essential Petals" (röda och beiga platta blommor), Prima "Lucerne" (beiga och rosa blommor med glitter), Glitz "French Kiss" (stora bling)***, Prima SIIC (bling), minirosor (röda, rosa), Reprint (rosband), kakservett 20 cm
Stämpel: YouDo*

*privat
**tillfälligt slut
***finns i livebutik/kommer snart

Inga kommentarer: