tisdag 26 juli 2011

Små rosor av lera

I mitt senaste DT-kit fick jag en söt liten burk med lera - Perra tyckte jag behövde en utmaning *ler*. Jag funderade både länge och väl på vad jag skulle göra med den här leran i färgen neon orange. Mina två barn blev på en gång intresserade och vi satt en stund och gjorde små bollar, tärningar och ormar. Leran är fantastiskt mjuk i konsistensen och luktar helt otroligt gott! Sonen kom på att den studsar om man gör bollar, i alla fall innan den torkat :)

När den är torr så blir den lättare, men är fortfarande lite mjuk - och luktar fortfarande som en blomsteräng!


Okej, nog om lerans konstistens och lukt. Eftersom jag är en blom-tjej så fick det naturligtvis bli så att jag gjorde små rosor av lera. Jag vill dela med mig av hur jag gjort och har tagit några bilder. Gör först en liten kula, hur stor beror på hur stor ros du vill ha. Prova dig fram. Lägg kulan på ett underlag där leran inte fastnar, jag använde en assiett.



Platta ut den lilla kulan med en sked. Använder man fingertopparna så blir det avtryck i leran, så en sked fungerar bra.




Rulla ihop den lilla "plattan", nu har du mitten av rosen klar.




Gör några bollar till och platta ut dem på samma sätt.




Vira de andra "plattorna" runt mittendelen och forma till dem lite grand så att de blir till rosblad. Blir det tjockt nertill så nyp av en del lera. När leran torkat går det att klippa av mer så att den blir platt undertill och går att fästa bättre på dina alster.




Här har jag gjort flera rosor som får ligga några timmar på tork.




När rosorna torkat är det bara att färglägga dem. Neon orange är en läcker färg på lera, men inte en färg jag brukar skapa med. Så jag använde glimmer mist och sprayade mina rosor i färgerna turquoise och riptide. Sen har jag duttat med vit akrylfärg på kanterna.




Papperna jag använt kommer från Pion Design, Minnenas ateljé, Anemon och klippark. Jag har också använt blommor från Petaloo, velvet hydrangeas.





Det skulle vara roligt att få tips på vad ni gör för dekorationer med lera, lämna gärna länkar till det här inlägget!


/Helena

5 kommentarer:

Yvonne sa...

Åhh så snyggt! tack för tipset. Jag köpte ju en sån där lera på träffen senast och tycker inte jag fick till nåt bra men rosor kanske jag kan göra =))
ha det....
Kram//Y

Millanprillan sa...

Superfina blommor! :)

/Millan

Marie Wisén sa...

Såååå fint!!!!!!

Kram Marie

Mia KL sa...

Gud vad fint du hade gjort det. Jättefint kort.

Zima sa...

Tack för tipset på de fin, fina rosorna!