onsdag 16 mars 2011

Hur gör man en pappersslips?

Är du en flitig besökare i den här härliga bloggen, så minns du säkert den här bilden från förra veckan. Det är allas vår Perra iklädd en slips av... papper, såklart!

Jag lovade er en liten beskrivning på hur man gör en sådan slips och det är verkligen inte svårt alls! Häng med här, bara!


Ta en valfri slips (av tyg, alltså). Den får gärna vara knuten. Rita av den samt en "slipsknut" (det är den lilla runda mojängen till höger på bilden) på tunn kartong. Här har jag använt mej av en presentförpackning sen i julas, en sån där man får kläder inslagna i.

Alltså: Släng inga förpackningar, dem kan du alltid ha nytta av senare! *S*



Klipp ut dina slipsdelar och limma fast dem på ett trevligt mönstrat papper från shoppen.


Klipp bort lite papper vid hörn och "i svängar". Se bilden. Detta för att det ska bli lite mindre tjockt och klumpigt.



Vik och limma kanterna mot baksidan så här. Men se upp! I detta moment passade min lilla slipsknut på att rymma. Den bara försvann, så jag fick göra mej en ny. Håll ordning på prylarna, det säger jag er! *ler*



Limma fast slipsknuten på framsidan.



Till baksidan tar du sen ett neutralt papper (budgetvarianten) eller så fortsätter du med ditt snygga mönstrade dito. Rita av slips och knut igen.



Chalka kanterna och rita "sömmar", om du så vill. Limma fast slipsdelen på slipsen. Vänta med knuten!


Här ska du limma fast en knapphålsresår, men eftersom jag gör en minivariant här, så använder jag en bit satinband istället. Knapphålsresåren visar jag längre ner, strax.



NU är det dags att limma baksidan på knuten.



Blir ju mycket snyggare om man använder mönsterpappret här....
Här ser du också knapphålsresåren (köpes i vilken sybehörsaffär som helst). Det fiffiga med den är att du syr fast en knapp i ena änden och sen kan slipsbäraren enkelt reglera storleken genom att knäppa i valfritt hål på resåren.



Och här är den lilla slipsen i färdigt skick, lagom stor till en nalle. Fast nalleperioden är slut sen länge i mitt hus, så jag fick låna en av vovvens leksaker.
Lite lik Perra, eller vad tycker du??? *fniss*
Med detta inlägg vill jag tacka alla goa människor som läser denna blogg, jag vill också tacka Perra för förtroendet att ingå i DesignTeamet och jag vill tacka mina kompisar i detsamma... TACK alla för den här tiden!
Med stor sorg i hjärtat avslutar jag, av personliga skäl, mitt uppdrag hos Scrap-Perra.
//Cornelia

6 kommentarer:

Ziro sa...

Tack för den utmärkta beskrivningen! Jättetråkigt att du slutar som DT! Sköt om dig!

Maiden sa...

Å så läckert!
Ska läggas på minnet till min fars kommande födelsedag! Kanon!
Himlans tråkigt att du slutar, men det privata går så klart före!
Massa kramar
Kerstin

Marie Wisén sa...

Hur läcker som helst!!!!! :o)
...ja slipsen altså.... ;)

Du har fantastiska inspirationer, tack!
Kram Marie

TesaB sa...

Så läckert! Vi kommer att sakna dig galet mycket! Kram!

Scrap-Perra sa...

Jag passar på att tacka för slipsen ännu en gång! Jag tackar också dig Cornelia för den tiden du har varit med Scrap-Perra. Du har bidraget med många fina alster! Ha det bra! Kram och tack!

Mia KL sa...

Du kommer vara saknad. Det finns alltid en plats hos oss för dig. Kram