onsdag 23 februari 2011

En rese-dagbok

Mitt bonusbarnbarn Emil, 11, ringde en kväll och frågade mej så snällt om jag inte kunde göra en resedagbok till honom. Vi ska nämligen åka till Turkiet tillsammans (ja, inte bara han och jag utan "hela släkten") till hösten.

Givetvis kunde jag fixa en dagbok och när jag fick de här underbara Teresa Collins-pappren med resetema var det ju givet hur den skulle göras!

Först klädde jag omslagen (som är skurna ur nån kartong av typen CornFlakes eller nåt) med ett brunt, lite tunnare papper som jag hittade i mina gömmor. Sen skar jag till vitt och mönstrat papper, Travel Ledger Travel Notes och satte på fram- och baksida.


Jag ville hålla dekorationerna åt det mycket sparsamma hållet, för boken ska ju hålla för en resa och förhoppningsvis både användas att skriva och läsa i många gånger framöver.

Så det blev en enkel namnskylt, gjord av en sticker som jag monterat på en bit svart wellpapp. En enda liten charm och ett par svarta sidenband fullbordade det hela.


Första uppslaget. Sidorna är skurna av vanlig vit, slät fotokartong och det finns plats på varje uppslag att skriva, rita och kanske klistra in ett foto, om man så vill.


På vänstersidan har jag en bit av Teresa Collins Travel Maps där jag färglagt Sverige och Turkiet. Tagen fick jag i mitt DT-paket, men hittar inte i butiken just nu.



Som sista sida i boken har jag satt en bit av en plastficka, där man kan samla biljetter, kvitton och liknande små minnessaker.

Sista sidan är klädd med baksidan av "kartpappret".



Och här är till sist, en bild på baksidan av dagboken.

Alltsammans har jag bundit ihop med min BIA. Är du intresserad av en BIA, eller tillbehör till densamma, så maila Perra! Grejorna finns hemma, men är inte utlagda i butiken ännu.

Ha en toppenvecka!
//Cornelia

4 kommentarer:

Stephi sa...

Så himla läcker! Underbart papper, smart upplägg för allt som ska få plats!

TesaB sa...

Såååå snyggt! Perfekt papper till just detta projekt. Han kommer att bli jätteglad över denna och fylla den med massor av minnen.

Christin aka Umenorskan sa...

Jättesnygg! Jag tror nog också han kommer bli jätteglad för boken.

Louise sa...

Hej!
Jag hittade er webshop och blogg ikväll och blev sjukt inspirerad! Måste beställa en massa papper när jag får lön haha!
Jättesmart idé med boken du gjort! Den blev jättefin :)

Ha det bra
/Louise